neděle 9. května 2021

Local Lockdown Birding neboli karanténa s ptáky

V březnu tohoto roku vláda schválila doposud nejtvrdší opatření proti šíření koronaviru v České republice: omezení pohybu na okresy, pro rekreační účely potom pouze na území katastru obce, ve které žijete. Dle hesla "ve všem hledej příležitost" vymyslel Martin Vavřík koncept "Local Lockdown Birdingu", kdy se pozorovatel snaží najít co nejvíce druhů na katastru vlastní obce. Do akce se zapojily asi čtyři desítky pozorovatelů a podařilo se zaznamenat nejednu zajímavost. Následující blog je kompilací mých příspěvků z facebooku, které jsem denně přidával do skupiny Czech Birdig.  


I.

První druh březnové výzvy jsem připsal okamžitě po probuzení, byl to zpívající skřivan polní na poli za barákem. Jinak jsem se dnes ven příliš nedostal, provedl jsem jen krátkou vycházku do centra našeho malého města, která ale přinesla překvapivě hodně druhů. Kromě pářících se holubů hřivnáčů to byl třeba dlask, spousta čížků, sojky, žluna, konopky, a především pak přeletující racek bělohlavý! Na poměry naší čtvrti "rarita". Na potoce Výmola jsem přidal kachnu divokou, další úvalská "megararita", tedy zimující labuť velká na rybníku Fabrák, to ke konci únorových mrazů vzdala a odletěla jinam, čímž snížila mou šanci k pozorování tohoto druhu na území obce na minimum. Z vycházky jsem se vrátil s 27. druhy. Výsledné číslo pak doplnily hlasy drozda brávníka a tokajícího datla černého ze vzdáleného lesa. Nakonec tedy první den končím s 29 druhy na kontě.

Racek bělohlavý (Larus cachinnans) rozhodně není běžným úvalským ptákem.

II.

Dnešní den naplněný víceméně distanční výukou poskytl příležitost jen na krátkou vycházku po čtvrti. Celý den až do večera byla hustá mlha, takže očekávání skoro žádná. I tak jsem ale na poli za barákem vyplašil káni lesní a opodál zaslechl bažanta, což jsou dva nové druhy do výzvy. Celkově pozorován slabý odpolední tah dlasků, čížků a pěnkav. Dohromady jsem na dva dny na 31 druzích.

Holub hřivnáč (Columba palumbus) na balkónu u sousedů.

III.

Vesměs pracovní / školní den na počítači mi zpestřilo pozorování ptáků na zahradě, ať už šlo o přeletujícího hřivnáče nebo modřinky na krmítku. Především mě ale potěšil samec dlaska, který se tentokrát na zahradě jen letmo nezastavil na vysokých stromech v rohu, ale přiletěl ochutnat i sortiment v našich krmítkách.

Odpoledne jsem pak vyrazil na každodenní vycházku do čtvrti, kde jsem viděl 17 druhů ptáků. Nejvíce potěšil konipas bílý, který letos poprvé zazpíval na střeše u sousedů. Zároveň šlo o jediný nový druh výzvy (32.).

Dlask tlustozobý (Coccothraustes coccothraustes) u našeho krmítka.

IV.

Z plánované dopolední pracovní výpravy do Prahy sešlo (a kvůli počasí sejde i zítra, tak snad v sobotu...) tak jsem místo toho řešil zase celý den školní a pracovní věci, na ptáky tak zbyla zase chvilka času až odpoledne.

Dohromady 16 druhů, z toho dva nové do výzvy, které zároveň nejvíce potěšily. Krásný dospělý samec rehka domácího a nad polem pak přelet čejky chocholaté. Stále tu prozpěvuje konipas, což ve mně evokuje opravdové jaro, i když venku to zrovna dnes moc jarně nevypadalo. Počet druhů ve výzvě 33.

Strnad obecný (Emberiza citrinella) patří k typickému koloritu okolí naší čtvrti.

V.

Dnešní vycházka začala s tím, že se konečně dojdu podívat k rybníkům, jestli tam nenačapu alespoň lysku, chocholačku, ledňáčka nebo konipasa horského. Plány jsou ale od toho, aby se měnily. Jen co jsem vyšel za barák a koukl směrem na Škvorec na pole devatera, vidím hned volavku bílou – bezva, nový druh. Hodně fouká, a tak se moc nezdržuje a jen zběžně prohlížím strnandy obecné, kteří jsou taky jedinými ptáky, kteří mě provází na vyšlapané bahnité cestě podél plotu průmyslového areálu. Poslední pohled přes pole – a co nevidím – tam snad lítají zlaťáci! No jasně, 42 kulíků zlatých krouží nad polem, kde sedí volavka bílá.

Rychle se tedy vracím domů a přesedlávám do auta, kterým se poprvé od začátku lockdownu dostávám za hranice obce (cca o 750 metrů). Kulíky ale dlouho v poli nevidím a až při pročesávání stativákem se v řepce ukázali malí pobíhající ptáci. No paráda. Strávil jsem s nimi celý zbytek světla, což se také vyplatilo – ozývaly se tam totiž také min. 3 koroptve.

Lockdown Birding count je na čísle 35 (koroptev ani volavka popelavá z checklistu mimo obec se samozřejmě nepočítají. :-))

Dokumentační video kulíků zlatých: https://youtu.be/VEFo_6OCG48

Dokumentační fotografie hejnka kulíků zlatý (Pluvialis apricaria)

VI.

Po pracovním ránu na Kampě nemohlo následovat nic jiného, než procházka podél Vltavy (zčásti i proto, že jinak jsem se k autu ani dostat nemohl :-)). A dnes teda opravdu bylo na co zírat...

U Střeleckého ostrova pár čírek a poláka kaholky, pořád asi 250 chocholaček. Racků je už méně (velcí skoro žádní, asi dvě desítky bouřních a cca 750 chechtavých) a podařilo se odečíst 9 kroužků racků (8 odečítacích, 1 kovový), o dvě čísla se bohužel nepovedl odečet kovového kroužku Helsinki. Hřivnáči houkají o 106, sýkory, kosi, pěnkavy, zvonci, červenky zpívají... Dohromady v centru snad ke čtyřiceti druhům ptáků.

Nicméně jsem dnes vynechal #locallockdownbirding, to si vynahradím zítra ráno.

Den bez výzvy jsem si vynahradil pozorováním páru poláka kaholky (Aythya marila).

VII.

Dnes jsme se vypravili konečně do lesa, tedy do jediného celistvého lesního celku, který patří kompletně katastru obce Úvaly, tedy Škvorecká obora-Králičina. Některé druhy vyšly, některé ne (třeba ledňáček a konipas horský u potoka Výmola, nebo překvapivě šoupálek krátkoprstý). Hned při vstupu do lesa se ukázaly tři kvíčaly, v lese zpívali střízlíci, dva králíčci obecní, ozvali se i strakapoudi prostřední, pěvce vyplašil samec krahujce... No dohromady 30 druhů, 9 nových do výzvy a dohromady to zatím činí 45 druhů pozorovaných na katastru obce. Co bude dál?

mlynařík dlouhoocasý (Aegithalos caudatus)

VIII.

Kdyby se křivka s korona-pozitivními ploštila tak rychle, jako křivka mého nárůstu druhů v #LocalLockdownBirding, tak jsme za chvíli v cajku. Dnes pouze 1 "pozitivní případ", a to poštolka obecná, která vytáhla počet druhů na 46. Krásně jsem si ale užil pozorování žluny zelené v zahradní kolonii navazující na naši čtvrť.

žluna zelená (Picus viridis)

IX.

Dnes mezi přednáškami a přípravami na Ornitolog na drátě (https://www.youtube.com/watch?v=n1cuTeoVFdI) procházka po čtvrti. Dohromady 24 druhů ptáků, přičemž dva nové do výzvy. Aktuální počet druhů je tedy 47. Přírůstkem byla pěvuška modrá a volavka popelavá, opět potěšili tentokrát už dva krásně vybarvení samci rehka domácího a čtyři konipasi bílí.

Kos černý (Turdus merula) se chystá ke koupeli.

X.

Tak dnes jsem ráno opravdu nevstal pravou nohou. Chtěl jsem zkusit sovy a sluky, ale zaspal jsem a následně jsem už daleko od domu zjistil, že jsem si zapomněl binokulár. Procházka lesem Škvoreckou oborou-Králičinou přinesla jen dva nové druhy, a to očekávaného šoupálka krátkoprstého a pak už méně očekávaného strakapouda malého, který pěkně bubnoval i volal, nicméně z dálky a neukázal se. Aktuální počet druhů: 49.

Jeden z našich nejpočetnějších druhů ptáků - pěnkava obecná (Fringilla coelebs).

XI.

Sladká 50. Dnes jsem bloumal po Úvalech tak dlouho, až jsem konečně narazil u jedné zapadlé strouhy za rybníkem Fabrák na dlouho očekávaného ptáka – konipasa horského. Druh s č. 50 pro výzvu. Dalšími druhy, které mi udělaly radost jsou: 3 pozorování mlynaříků dlouhoocasých, zpívající pěvuška modrá a jinak vlastně úplná klasika.

Konipas horský (Motacilla cinerea) je stálým obyvatelem potoka Výmola a okolí.

XII.

Tak dneska v tom hrozném větru na našem kopci opravdu moc k vidění nebylo, a tak se dnešek stal prvním, kdy do seznamu této výzvy nepřibyl ani jeden druh. Potěšila mě jedna protahující káně, která svištěla k severu a pak mě překvapil skřivan, který měl dost krátký ocas a celkové proporce skřivana lesního, za tu vteřinu pozorování mi ale připadalo, že vidím bílá krajní rýdovací pera. Proto jsem se rozhodl nechat toho jedince neurčeného. Dohromady za krátkou vycházku po čtvrti 11 druhů.

Nejpočetnější pták naší zahrady - vrabec polní (Passer montanus).

XIII.

Dnes budu velmi stručný: krátká procházka naší čtvrtí za velmi silného větru přinesla pouhých 11 zcela běžných druhů. Čekáme na lepší počasí a těšíme se na další druhy!

...a druhý nejpočetnější pták naší zahrady - hrdlička zahradní (Streptopelia decaocto)

XIV.

Mizerná fotka vystihující mizernou výpravu. Dopoledne sice nebylo tak ošklivo, ale musel jsem být v Praze, a tudíž na Úvaly zbyla pozdně odpolední půlhodinka. Za doprovodu deště se sněhem jsem zaznamenal epických 9 ptáků 5 druhů a skvěle otestoval vodotěsnost svého fotoaparátu. Do stovky chybí pořád 50 druhů.

Sýkora modřinka (Cyanistes caeruleus) v březnovém marastu.

XV.

Tak dnešek konečně přinesl zase změnu v počtu druhů. A ne úplně malou. Ráno se ukázalo, že přeci jen bude docela hezky. Vyrazili jsme proto s Emčou a naší Ruby (fenka velkého švýcarského salašnického) po periferii Úval. Počasí hezké a vítr se umoudřil, druhy naskakovaly, nicméně nic nového. Na rybníku Fabrák sedí březňačky, od potoka zpívá konipas horský. Pokračujeme dál a u pivovaru útočí na nějakého ptáka (nemám páru co to bylo) celkem velký dravec. V intravilánu jsem zvyklý na krahujce, a i když mi tenhle přijde dost velký, jen ho cvaknu a dál jsem to nerozpitvával. Až doma jsem z fotek zjistil, že tu něco nehraje a když jsem si to radši nechal potvrdit od kamarádů, ukázalo se, že jde fakt o jestřába lesního (51.). Zvláštní, že přestože jestřáby i krahujce vídám celkem často i přímo z pokoje(!), občas mi umí zamotat hlavu. Člověk se pořád učí. Nicméně zpět ven – už skoro u Vinice (náš nový úvalský hotspot) vidím ve velké výšce kroužit dravce. Vidlička místo ocasu – krásný luňák červený (52.). Na kopci Vinice v křovinách pokřikují pěnkavy obecné a najednou se mezi nimi ozve výrazné vřísknutí pěnkavy jikavce (53.), ozve se opakovaně i svým méně výrazným hlasem. Vizuálně se mi ho pozorovat nakonec nedaří, ale mám i tak radost. U rozhledny se setkávám s vytrvalým pozorovatelem tahu na tomto bodu, Richardem Selixem, a na chvilku vyjdeme na rozhlednu. Hrozně tu fouká, ale vyplácí se to – od Tlustovous sem letí krkavec velký (54.), který něco sbírá něco na poli a pak letí směrem Klánovický les, zřejmě nakrmit potomstvo. Dole pod rozhlednou se loučíme, ještě předtím ale vidíme prolétat dvojici kormoránů velkých (55.). Zpáteční cesta už nic nového nepřináší, a to ani tak očekávaného ledňáčka u Výmoly.

Odpoledne se rozprší, ale navečer je nakonec lépe. Vyrážím tedy na první pokus na lužní louky v PP Škvorecká obora-Králičina, kde si myslím na protahující sluky. Jakmile dorazím na lokalitu, spouští se liják. Ten ale asi po půl hodině ustává. Sluku dnes zřejmě neuvidím a když definitivně padá tma, vyrážím hlouběji do lesa. Netrvá to ani moc dlouho a bez provokace se ozývá pár puštíků obecných (56.). No bezva, takhle by to šlo.

Blízké setkání s jestřábem lesním (Accipiter gentilis) je vždy svátek.

XVI.

Dnes jen krátká procházka po čtvrti mezi přednáškami, která vynesla jen běžných jedenáct druhů.

stehlík obecný (Carduelis carduelis).

XVII.

Dnes dopoledne jsem si udělal pohodový pětikilometrový okruh po okolí. Hned nad naší čtvrtí potěšili dva kroužící jestřábi. Pokračoval jsem k rybníkům u čtvrti Slovany. Už po cestě mi dělal společnost zpěv různých druhů a zejména pak konipasa horského, na hrázi Horního úvalského rybníku pak pobíhal jeho bílý příbuzný. To jsem ještě netušil, že mě u Dolního rybníku čeká MEGA! Jak jsem k němu sešel, od hráze vystartoval malý tmavý pták – no páni: slípka zelenonohá (57.)! Holt, co je jinde běžné je tady prostě vzácnost. Jde celkově o můj 125. druh pozorovaný na katastru obce Úvaly. Dále jsem měl štěstí pozorovat ve městě třeba zpívající pěvušku modrou a v osamoceném jehličnanu králíčka obecného. Dohromady za vycházku 29 druhů.

pěvuška modrá (Prunella modularis)

XVIII.

Tak se nám to pomalu blíží ke konci. Lockdown teda ne, ale výzva zřejmě ano. Osmnáctý den výzvy jsem si udělal 11 km cestu kolem Úval a bylo by to ještě víc, kdyby mi moje milá vracející se z práce neudělala odvoz z Vinice domu. Druhů jsem zaznamenal docela hodně, radost udělal opět zpívající konipas horský a strakapoud prostřední v Králičině, datel a dva králíčci v Klánovickém lese a na Vinici krkavec, luňák, mladý jestřáb a protahující hejnko kvíčal se špačky. Přibyl také jeden druh, a to zpívající sýkora parukářka (58.) na okraji Klánovického lesa. Vytáhnu to za následující tři dny na 60? Stále chybí ledňáček, sýkora lužní, křivka... No uvidíme.

střízlík obecný (Troglodytes troglodytes)

XIX.

Tak počasí si z nás opět dělá šoufky a zřejmě citelně zasáhne i do víkendu, kdy jsem doufal, že naberu nějaké další druhy při celodenním birdingu. Neděle vypadá velmi nepříznivě, zítra se ale pokusím být venku co nejdéle, i když mi sněhová pokrývka, která se tam právě teď vytváří, moc elánu nepřidává. Dnes jen půl hodinová vycházka mezi sněhovými přeháňkami, při které jsem pozoroval 17 druhů ptáků, mezi nimi potěšil bažant a jeden alespoň trochu sdílný drozd, který se nechal alespoň takhle zvěčnit.

Běžný, ale na focení stydlivý drozd zpěvný (Turdus philomelos)

XX.

Předposlední den výzvy jsem vyrazil na 18 km dlouhý okruh kolem Úval. Původně jsem zamýšlel vyrazit ještě za tmy, ale sníh mě odradil, a proto jsem nakonec vyšel až okolo deváté. V Králičině bylo vše v normálu, ledňáček se stále neukazoval, kolem sice hodně druhů, všechny ale v této oblasti běžné. Potěšil strakapoud prostřední a konipas horský. Asi v půli cesty Králičinou mě zaujaly hlasy patřící drozdům cvrčalám (59.), kteří tu nakonec museli být minimálně 4, zřejmě zaraženi při tahu náhlou změnou počasí. O kousek dál králíček obecný a mlynaříci.

Pokračuji do úvalské části Klánovického lesa, kde se opět ozývají parukářky, ukazuje se další králíček obecný, radost mi dělá jeden jikavec a opět jestřáb. Z Klánovického lesa na severu našeho katastru stáčím trasu k Hodovu. Tady v křovinách blbnou sýkory koňadry, modřinky a babky, červenky, kosi a drozdi. O něco dál taky několik desítek dlasků a pár dalších jikavců, přičemž jednoho se mi daří i vyfotit.

V parku Vinice je situace o poznání zábavnější, nejdříve jsem svědkem výpadu samice puštíka na tokajícího krahujce (to jsem bohužel spíš slyšel, než viděl). Kamarád Richard Selix mi píše, že na druhé straně kopce má králíčka ohnivého. Asi o půl hodiny později se potkáváme u rozhledny a jdeme na místo. Králíček se ale neukazuje ani neozývá. Všímáme si většího hejna pěvců, kteří létají do louky z okolních křovisek. Je to mix pěnkav jikavců a obecných spolu s několika strnady obecnými a konečně jedním samcem strnada rákosního (60.)! Spokojeně míříme zpět směrem do města a míjíme místo, kde předtím byl králíček. Upoutává nás jemný hlas. Chvíli si myslíme, že to byly halucinace, nakonec se ale ozývá znovu. Na jemnou hlasovou provokaci se pachatel ukazuje. Je to skutečně králíček ohnivý (61.). To se to najednou sype... Nedaleko Mlýnského rybníka se navíc ozývají typickými hlasy minimálně dva hýli obecní (62.).

Dnešek tedy úspěšnější, než jsem čekal. Zítra se na velký okruh nechystám, ale uvidíme, co počasí dovolí.

Můj první letošní králíček ohnivý (Regulus ignicapilla)

XXI.

Tak a je tu finiš. Kvůli špatnému počasí jsem vyšel jen na krátkou vycházku po čtvrti, během které jsem pozoroval 12 běžných druhů ptáků. Pokud během následujících dvou hodin ještě něco neuslyším z okna, skončím s 62 druhy. Nejvíce mě potěšilo, že jsem se díky výzvě dokopal k tomu prochodit opravdu skoro celé Úvaly, a to včetně míst, kam bych asi normálně ani nezašel.

Káně lesní (Buteo buteo) na poli za barákem v poslední den výzvy.

Žádné komentáře:

Okomentovat